IK Frej Täby Innebandyklubb
Innebandy

Så många som möjligt – så länge som möjligt.
Frej Innebandy vill vara en förening som genomsyras av gemenskap, sammanhållning och kamratanda. Alla individers sociala och idrottsliga utveckling, delaktighet och glädje ska vara viktigare än resultat. Vi vill vara en mötesplats i samhället som stimulerar så många som möjligt till ett livslångt intresse för idrott.

Värdegrund

Glädje och gemenskap
Glädje och gemenskap är starka drivkrafter för att idrotta. Vi vill bedriva och utveckla vår verksamhet i Frej Innebandy så att vi ska ha roligt, må bra och spela schysst innebandy med glädje. Vi skall arbeta aktivt för att alla ska känna sig delaktiga i gemenskapen.

Demokrati och delaktighet
Demokrati innebär att alla medlemmars röst har lika värde. Delaktighet innebär att alla som deltar får vara med och bestämma om och ta ansvar för Frej Innebandys verksamhet. Barn och ungdomar får förmedla sina åsikter inte bara på träning och med ledarna utan även på Barnens föreningsmöten som sker 2 gånger per år. För att alla ska känna sig hörda och delaktiga är samtal och dialog viktigt i föreningens verksamhet.

Allas rätt att vara med
Allas rätt att vara med innebär att alla ska kunna vara med utifrån sina förutsättningar. Alla som vill, oavsett nationalitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, ålder, funktionsnedsättning, kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, får vara med. Vi har fokus på breddidrott där alla är välkomna att vara med att träna och tävla på lika villkor.

Mångsidigt idrottande
Mångsidigt idrottande innebär att vår förening uppmuntrar barn, ungdomar och vuxna att utöva flera olika sporter. Att träna allsidigt är viktigt för den aktives utveckling och motverkar skador. Det är också viktigt för motivation och glädje. Allsidigt idrottande ska uppmuntras även när det krockar med den egna föreningens träningar/matcher.

Rent spel
Rent spel och ärlighet är en förutsättning för tävlande på lika villkor. Det innebär att hålla sig inom ramarna för överenskommelser och ha en god etik och moral. Rent spel betyder också att vi är ärliga, hjälpsamma och visar på gott kamratskap – både mot lagkamrater och andra. Vi ska verka mot fusk, doping, mobbning, trakasserier och våld såväl på som utanför innebandyplanen.

Vi – det är både spelare, ledare och föräldrar/anhöriga samt styrelsemedlemmar och andra aktiva i föreningen.